Tikėjimas, kaip sąvoka, savyje koduoja
daugybę dalykų. Tikėjimas nebūtinai reiškia tikėjimą Kūrėju, Aukštesne galia ir
pan. Tikėjimas – tai kryptinga sąmonės, emocijų, valios ir kitų individualių
resursų veikla. Procesas, daugeliu atvejų katalizuojantis atlikti tam tikrus
veiksmus. Jei imtume pavyzdžiu bet kokią savo veiklą, net ir kasdienę,
rutininę, pamatytume, jog dažniausiai darome tai, kuo tikime. Jeigu aš kažką
rašau, tai tikiu, kad kas nors tai perskaitys. Jeigu fotografuoju – tikiu, kad
kažkas žiūrės fotografijas. Jei kepu pyragą, tai tikiu, kad kas nors jį valgys
(visais šiais atvejais tas kažkas galiu būti ir aš, bet tai visai nekeičia
proceso esmės). Be šio impulso, dar esu – sąmoningai arba ne – kviečiama
orientuotis į KOKYBIŠKĄ veiklą.
Kaip žmogus,
visiškai aiškiai suvokdama savo pradžios ir pabaigos momentus, aš tikiu, kad
buvau, esu ir būsiu reikalinga šiame pasaulyje. Esminis instinktas – išlikimas,
neatsiejamai susijęs su bet kokia mano veikla, taigi, ir su tikėjimu. Be kita
ko, mano (drįstu sakyti – ir mūsų visų), pradžia – neatsiejamai susijusi su
socialiniais ryšiais. Todėl manyje jau gimstant užkoduojama tam tikra
priklausomybė – žmonijai. Pažindama ir patirdama gyvenimą, aš kryptingai
formuoju save kaip visumą, drauge žinodama, kad bet kuri mano „detalė" gali
būti bet kuriuo momentu pakeista (mano pačios arba aplinkos poveikyje). Todėl
esminis mano siekis – tą visumą išlaikyti darnoje, balanse, nes tai – vėlgi,
garantuoja didesnę išlikimo tikimybę. Net pasikeitus mano vertybėms, aš
intuityviai sieksiu harmonizuoti save, nes, patyrusi šią darnos galimybę,
nebemoku netikėti, kad tai įmanoma.
Tikėjimas, kaip
veikla, nuolat svyruoja. Iš čia atsiranda skausmo, kaltės, neapykantos jausmai.
Iš čia kyla ir valios būtinumas. Ir proto bei širdies savireguliacijos svarba.
Bet viskas – link tos pačios visuminės darnos. Galiu būti paprastas,
neturtingas, nesėkmingas (kažkieno akimis) individas, galbūt – elgeta,
varguolis ir pan. Bet ar tai kaip nors lems mano „laimingumo/nelaimingumo" būseną,
jeigu turėsiu pakankamai stiprų tikėjimą? Savimi, Kūrėju, šiandiena, rytojum?
Ar svarbu, jeigu galėsiu savaip, individualiai įprasminti savo egzistenciją ir
kiekvieną veiklą? Čia kalbu tik apie mąstantį ir jaučiantį žmogų, o ne apie tą,
kuris net nesigilina į sąvokas, į save ir apsikritai į gyvenimą.
Visa tai
įvertinusi, darau prielaidą, jog tikėjimas, kaip veikla, yra labai reikšmingas
ir naudingas išlikimui. Be to, vedantis į pokytį. T.y., kuo kryptingesnė yra
tikėjimo veikla, tuo didesnė tikimybė pasiekti mums to, ko siekiame. Tai dinamiškai
kintanti veikla, vystanti veiklą. Ir nesvarbu, ar žiūriu į materiją išimtinai
kaip į molekulių sanplaiką, ar kaip į energetinį sudvasintą darinį (pvz. žmogus
– kūno ir dvasios vienovės indas). Tiesa, pastarųjų dalykų galiu neišmanyti, o
visokiais „para" reiškiniais toli gražu nesižaviu. Esmė tame, jog tikėdama imuosi kažkokio veiksmo su bet
kuria materija. O netikėdama nematyčiau prasmės tai daryti.
Tikėjimas, ko
gero, pastūmėja mus ir į jausmų pasaulį. Mylėti netikint – nežinau ar įmanoma.
(kalbu apie meilę plačiąja prasme – motinišką, partnerišką, tėvynės ir t.t.)
Apskritai pasverti ar išmatuoti jausmus neįmanoma. Tačiau juk jausti – tai irgi
veikla (tik nesuplakime emocijų ir jausmų į krūvą). Peršasi išvada, kad kažkas
mumyse stimuliuoja mus tai daryti. Paprastoji fiziologinė sensorika nesužadina
jausmų, ji tik inspiruoja emocijas. Jausmus galime kurti savyje patys,
ieškodami darnos tarp to ką patiriame bei to, kaip tą patirtį vertiname. T.y.
ieškodami darnos tarp realaus mūsų
patiriamo poveikio bei mums kylančio požiūrio į tą poveikį, kuris, žinoma,
labai sietinas su emocijomis.
Kalbant
paprasčiau, TIKIU, kad esame kur kas daugiau, negu mėsa ir kaulai. Ir kai
sakome, jog kilome iš dulkės, ir ja pavirsime, yra visiškai aišku, jog kūnas –
tik laikina dvasios buveinė. Ugnis, varanti tam tikra kryptimi mus bet kokiai
veiklai, yra susijusi ir su mūsų jausmais ( ne tik tais kilniaisiais, bet ir su
visais „žemaisiais", arba – juodosiomis mūsų pusėmis). Manau, tos ugnies
nepakatų vadinti motyvatoriumi, sukeliančiu emocijas ir stumiančiu į veiksmą.
Ta ugnis labiau panaši į sąmoningą valingą veiklą, taigi, būtų sietina su
tikėjimu.
Nesvarstau
religinių, fizikinių ar kitų galimybių, kur eina ar neina dvasia po biologinės
žmogaus mirties. Svarstau tik trumpame žmogaus gyvenimo diapazone – nuo
pradžios iki pabaigos. Ir jame sieju save su tikėjimu: jeigu jau atėjau čia,
tikiu – turiu išbūti. Jei jau būti, tai – kiek įmanoma sąmoningiau ir darniau
su savimi bei pasauliu. Nes apskritai, TIKIU, kad esu. (Todėl ir negaliu
ugnies/dvasios prilyginti tiesiog motyvatoriui. Nes motyvatorius – žymiai
„smulkesnis" stimulas, tik vienas iš komponentų tikėjimo veikloje).
Tikėjimas leidžia
man absorbuoti aplinką, ją filtruoti bei atspindėti. Kuo stipresnis mano
tikėjimas, tuo labiau orientuota esu kasdieninėje veikloje, tuo aiškiau suvokiu
ir priimu save, aplinkos pokyčius. O visa tai veda į tą patį paprastą žmogišką
tikslą – išlikimą.
Visiškai
suprantu, jog šitas mano svarstymas nėra išbaigtas, aiškus ar absoliutus. Tai
tik mano subjektyvus suvokimas, kilęs skaitant, lyginant, ieškant, galvojant,
ir jis gali absoliučiai prieštarauti bet kieno kito suvokimui, požiūriui ir
pan. Šio pamąstymo tikslas nėra sukelti diskusiją, prieštaravimus ar ieškoti
tiesos (manau, tokia apskritai neegzistuoja, ir tame yra Kūrėjo išmintis,
tobulumas ir darnos užtikrinimas pasaulyje).
|