Aš ničnieko nenutuokiu
fotografijos mene. Šiais laikais fotografuoti yra labai populiaru. Yra daug
galimybių apdoroti vaizdus kompiuteriu, išgauti įvairius naujus rezultatus iš
to, kas realiai buvo nufotografuota. Žinau tai, bet manės fotografija
„nekabina". Aš fotografuoju labiau todėl, kad reikia. Na, man pačiai reikia,
smagu fiksuoti augančių vaikų atvaizdus, prisiminimus, keliones ir pan. Bet
pats fotografavimo procesas man nėra nei įdomus, nei žavus. Juolab – vaizdo
apdorojimas kompiuteriu – atkūrimas, retušavimas, karpymas ir t.t. Aš nemoku
naudotis jokia sudėtingesne vaizdų apdorojimo programa. Naudoju tik picasa ir
dar pora primityvių kiekvienam kompiuteryje glūdinčių programų, pagal savo
minimalius poreikius. Ir visada – iš reikalo. Net nežinau, kodėl. Man smagiau
pozuoti fotografijai, negu fotografuoti pačiai.
Bet dėl to visai nesigraužiu. Pasaulyje, o ir aplink mane daugybė fotografų mėgėjų, neretai jie taip
išprofesionalėja, kad net sunku atskirti kur kuris... Gerai, kad kiekvienam –
savo. Aš suprantu, kad mano pačios sukurtų rankdarbių fotografijos šioje svetainėje
yra vargingai prastos kokybės, jei žiūrėtume fotografo profesionalo ar
menininko žvilgsniu. Ir dar suprantu, kad dėl neįdomiai ar netinkamai
nupaveiksluoto daikto galbūt prarandu potencialius užsakovus. Bet aš vistiek
dėl to nesigraužiu, kadangi savo rankdarbius laikau pomėgiu, kaip sakoma –
dūšiai. O jeigu nemažai jų atiteko įvairiems žmonėms į rankas – tai dėl tam
tikrų skirtingų aplinkybių. Nei to gailiuosi, nei pernelyg susireikšminu
džiaugdamasi.
Na bet aš ir plepė... Visai ne
apie save šiandien norėjau parašyti J
Kalbant apie kitų fotografiją –
aš tikrai nenutuokiu nieko. Nesuprantu kokybės ir panašių dalykų. Vertinu
grynai subjektyviai. Man arba patinka, arba ne. Arba paliečia, arba ne. Kas
nors – spalvos, forma, vaizdas, gilesnis vaizdo turinys. Mes taip pripratom
prie fotografijos, jos visur dabar tiek apstu. Net nesusimąstom, koks yra
konkrečios fotografijos tikslas. O aš kartais galvoju, kad turėtume
susimąstyti. Juk žiūrėdami vaizdus, priimam juos į savo smegeninę. Vaizdų pilna
televizija, kompiuteris, laikraščiai, reklamos ir t.t. Visas kasdienis pasaulis
kupinas vaizdų. Mes juos matom, smegenys fiksuoja. Pasamonė apdoroja – net jei
to nenorim, ar mum atrodo, kad nepastebėjom tam tikro vaizdo. Prakštiskai tai
reiškia, kad visai nekontroliuojame vaizdinių signalų priėmimo į save. Tokiu
būdu tampame informacijos šiukšlynais (beje, aš dabar miniu TIK vaizdinę
info...o kiek dar yra garsinės, jutiminės ir t.t.???). Kažkuria prasme taip
pagalvojus kyla siaubas... O kartu ir noras tuos patenkančius vaizdus kažkaip
filtruoti, valdyti.
Šiandien žurnale „National
geographic Lietuva" (2012 sausio numeris) radau nuotraukas, kurios mane „užkabino". Nuėjau į tinklapį
pasižiūrėti to paties fotografo (Timothy Archibald) daugiau darbų. Tai nuotraukos su „turiniu". Aš
jas vadinu – sudvasintomis. Nes iš tiesų nepakanka vien tik matyti fotografiją.
Reikia pabandyti matyti, ką norėjo pasakyti fotografas, o galbūt pamatyti
kažką, kas mus pačius galėtu papildyti, išmokyti, ką nors mumyse atverti... Va
apie tokią fotografiją aš sakau, kad man patiko. Beje, žurnale fotografas
pateikia aprašymus nuotraukoms. Tai labai padeda pamatyti vaizdą tokį, kokį jį
matė fotografas. Bet aišku, netrukdo pamatyti tai, ką nori pats pamatyti.
Norintys pasižiūrėt, apie ką kalbu, eikite čia. Fotografo sūnus serga autizmu.
Šiems vaikams būdinga „gyventi savo pasaulyje". Tėvas mėgina bendrauti su sūnum
tokiu būdu, kuris yra būtų priimtinas vaikui. Ir randa kelią į jį, tai –
fotografija. Jis stebi ir fiksuoja sūnaus santykį su pasauliu. Šis projektas
vadinasi echolalija. Patarčiau prieš
žiūrint vaizdus neturėti jokių išankstinių nuostatų, nebūti kritiškai
vertinančiu ir būti atviromis ne tik akimis, bet ir širdimi. Tada vaizdas
labiau paliečia. Man tai patinka. Timothy Archibald, Ecolilia
|