Vargonuose aš nusimanau dar mažiau negu
krikščioniškoje simbolikoje. Tad paprašiau profesionalo pagalbos, kad galėčiau
geriau įsivaizduoti, koks tai apskritai yra sudėtingas instrumentas, ir kaip
nepaprasta yra jį valdyti. Na, ir, žinoma, tam, kad galėčiau paskui Jums apie
tai papasakoti J
Išardytų vargonų sandarą turėjau progą iš arčiau
pamatyti VU Šv. Jonų bažnyčioje, kuomet jie buvo restauruojami. Labai gerai
atsimenu, kaip buvau nustebusi, nes tas instrumentas, kai visi vamzdžiai
vienoje vietoje ir viskas jau veikia ir gražiai „įvilkta" į rėmą, atrodo visai
kitaip, nei atskirais gabalais išdėliotos detalės. Tokia daugybė detalių, kad
sunku ir nupasakoti. Daugybė įvairiausių ilgių ir storių vamzdžių vamzdelių,
svertų, svirtelių, medinių pagaliukų – tokio plonumo, kad neišmanau, kaip
tokius išdrožia. Vienu žodžiu, man vargonų sandara paliko didžiulį įspūdį. Juk
įdomu, kaip oras vaikšto tais visais vamzdžiais, kaip jį valdo vargonininkas
visomis tomis rankenėlėmis, pedalais (ir nepaklysta juose)... Atsimenu vaikystėje,
giedodama bažnyčioje greta vargonų, visada žiūrėdavau ir gėrėdavausi
vargonavimu. Man ypač patikdavo girdėti vargonų „atsidusimus" – dumplių
alsavimus, minamų pedalų garsą, rankenėlių traukymą. Bet instrumentas visada
man atrodė pasalptingas, didingas, juolab kad ir skirtingas – vis kitoks
kiekvienoj bažnyčioj.
Mano tamsų neišmanymą vargonuose labai prašvietė
gerbiamas maestro Bernardas Vasiliauskas. Pasak jo paties, „vargonai atvėrė
akis į dar nepažintą muzikos pasaulį" (citata iš straipsnio 2010.11.04
bernardinai.lt, visas straipsnis čia )
Ne šiaip sau kreipiausi būtent į Bernardą su savo
paiku klausimu. Žinojau apie jį iš tolo: buvau girdėjusi jį vargonuojant
Vilniaus Universiteto Šv. Jonų bažnyčioje prieš 10 metų, kuomet buvo atidaryti
po restauravimo didieji bažnyčios vargonai ir vyko pirmasis koncertas. Be to,
žinojau Bernardą esant ne tik vargonininką, bet ir daug metų vargonų dirbtuvėse
dirbusį intonuotoju. Tai reiškia, puikiai išmanančiu vargonus ne tik kaip
muzikos instrumentą, bet ir pažįstantį jo techninę sandarą.
Koncerto
lankstinuke radau tokią informaciją apie vargonus:
3 manualai ir pedalai
(44 balsai). Elektroniškai atsidaranti traktūra ir elektroniniai registrai.
Crecendovalse ir mechaninis išpūtimas, 3 pastovios kombinacijos (mf, f, tutti)
ir 1024 setzer deriniai. Vargonai statyti 1893m. Schlag&Sohne, atstatyti
1967m. Jorgensen, restauruoti 1999m. Christian Scheffler Vargonų dirbtuvėse.
O Bernardas, į mano prašymą išversti viską į „žmonių kalbą", štai ką
papasakojo:
Visi šie duomenys nurodo vargonų technines ir
konstrukcijos savybes bei instrumento dydį. Tai dažniausiai nėra įdomu eiliniam
klausytojui, bet svarbu vargonų žinovams ir ypač atlikėjams. Kiekvienas
vargonininkas, gavęs tokį aprašymą, jau žinos su kokiu instrumentu turės
reikalą, kokia muzika geriau skambės koncerte. Bergeno vargonai yra vidutinio
dydžio (3 manualai, t.y. klaviatūros, ir 44 balsai). Palyginimui – Vilniaus
Arkikatedros vargonai turi 49 balsus, šv. Jonų bažnyčios – 64 balsus. Tačiau
tai nėra pagrindinis faktorius, nusakantis vargonų vertę. Specialistai
labiausiai vertina vargonų autentiškumą ir amžių. Šiuo atžvilgiu Bergeno
vargonai nėra labai seni, bet 118 metų – tai garbingas amžius. Spėju, kad jie
nukentėjo karo metu (rašoma - „atstatyti 1967 m."). O 1999 m. ne tik
restauruoti, bet, spėju, ir dalinai rekonstruoti, nes atsirado galimybė
pritaikyti kompiuterinę techniką („Setzer" sistema, 1024 balsų deriniai). Smulkiau apie vargonų firmą Schlag & Söhne. Įkurta 1831 m.
Silezijoje, Jauer (vėliau persikėlė į Schweidnitz) mieste. (Dabar tai Lenkijos
teritorija - Śląsk). ). Įkūrėjas – Christian Gottlieb Schlag. 1914 m. pastatė
1000-ąjį instrumentą (!). Tai daug. Aukštas darbo našumas. 1923 m. firma
likviduota. Dabartinėje Lenkijoje išlikę 13 šios firmos vargonų. Bet firmos
veiklos geografija buvo plati – tai rodo Bergeno pavyzdys.
Šiek tiek apie konstrukciją. „Elektroniška traktūra"
reiškia, kad paspaudus klaviatūros klavišą, garso šaltinį – vargonų vamzdį – įsijungia
elektromagnetas, t.y. jis atidaro vožtuvą, praleidžiantį orą į vamzdį ir
vamzdis suskamba. (Yra dar mechaninė traktūra [ji tobuliausia] ir pneumatinė
tr.). „Elektroniniai registrai" nurodo, kad patraukus atitinkamą rankenėlę ar
paspaudus mygtuką, elektromagnetas įjungia norimą balsą (registrą). Paprastai
grojimo metu gali būti įjungti vienas ar keliolika registrų, o kartais ir visi.
Atlikėjo patogumui kartais vienu mygtuku galima įjungti vargonų statytojo
užprogramuotą grupę registrų. Pvz., paspaudus mygtuką MF (mezzoforte),
nedideliu garsumu skambės grupė vamzdžių, mygtukas F (forte) – skambės didesnė
grupė, t.y. garsiau, mygtukas Tutti – skambės visi vargonų vamzdžiai. Atlikėjas
ir pats gali surinkti grupelę registrų ir šį derinį užprogramuoti. Bergene
tokių garsinių derinių gali būti 1024. Tam pasitarnauja speciali kompiuterinė
technika (nors gali būti ir kitokia sistema – to reiktų pasiklausti pas
vargonininką). Grojimo metu vargoninikas pasirenka reikalingą skambesį, gali jį
pakeisti į kitą vienu mygtuko paspaudimu. Crescendo Walze tai mechanizmas
leidžiantis grojimo metu garsinti vargonų skambesį nuo tyliausio iki
garsiausio. Vargonininkas tai daro koja sukdamas prie pedalų įtaisytą skritinį
– Walze.
Bergeno vargonai yra plačių galimybių
instrumentas, juo galima groti įvairiausią muziką – nuo baroko iki
šiuolaikinės, bet manau, kad geriausiai skamba romantizmo epochos muzika, t. y.
ta muzika kuri skambėjo Ch. G. Schlag laikais.
Nežinau, kaip Jums, bet
man po tokio paaiškinimo ne tik kad aiškiau pasidarė, bet kartu ir dar įdomiau.
Būtinai eisiu į kitą koncertą ir dar atidžiau įsiklausysiu. Ar gali būti, kad
vargonai – sudėtingiausias muzikos instrumentas? Einu pakankinti Vikipedijos...
Apsirgau vargonų liga. Gerai, kad iš tolo, ir gerai, kad ji neperduodama
žmogaus – žmogui, o tik vargonų – žmogui.
|